Zelfstandig wonen en meedoen

Als het voordeel van alleen zijn een nadeel wordt

Zalig een dag niks hoeven. Geen verplichtingen en afspraken. Je hebt alle tijd voor jezelf, niemand die je bekritiseert. Jij bepaalt wanneer je eet, koffie drinkt en televisie kijkt. Jij bepaalt hoe laat je naar bed gaat en wanneer je opstaat. Maar wanneer je altijd tijd hebt voor jezelf en altijd de televisie aan hebt staan, omdat het anders zo stil is. En wanneer het je niet meer interesseert hoe laat je opstaat of wanneer je eet, of je überhaupt wel eet vandaag. Wanneer je wel belt, maar nooit gebeld wordt. Dan wordt het voordeel van 'alleen zijn' langzaam een nadeel. Dan verandert 'alleen' in 'eenzaam'.


'Eigenlijk doe ik de hele dag niets anders dan wachten op een telefoontje van één van mijn kinderen'. Gerrit, 74 jaar.
'Vaak zeggen ze tegen mij, trek er op uit, sluit je aan bij een wandelvereniging. Maar ja, het ontbreekt mij aan moed. Wie zit er nou op mijn gezelschap te wachten? Koos, 71 jaar.
'Het is zo simpel, contact maken, maar als ik op het punt sta, haak ik af'. Fred, 31 jaar.

Wat kun je er zelf aan doen?
Soms lijkt het alleen een kwestie van de stoute schoenen aantrekken en zelf initiatieven ondernemen. Bijvoorbeeld: je aansluiten bij een hobbyclub of een sportvereniging; buren uitnodigen op de koffie; vrienden of collega's uitnodigen om iets gezelligs te gaan ondernemen.

Hulp inroepen
Toch is het vaak niet zo gemakkelijk. Misschien heb je de moed en het zelfvertrouwen niet om op anderen af te stappen. Misschien kunnen mensen in jouw omgeving je op weg helpen. Mensen die daarvoor getraind zijn en weten hoe eenzaamheid bestreden kan worden. Zij zijn goed op de hoogte van het activiteiten-, educatie en hulpverleningsaanbod in de buurt. Zij kunnen je ondersteunen en begeleiden, zodat je niet alleen die eerste, soms moeilijke, stap hoeft te zetten.

In Someren is een zogenaamd Meldpunt eenzaamheid. Een plek waar je terecht kunt als je iets herkent in het verhaal en je iets wilt veranderen aan die situatie.

Marianne Lenders, contact
Silvia Bouwmans, contact

© 2017 Onis Welzijn

Hoofdmenu